Ароматна физиология


Преди доста време се запалих по парфюмите, в частност "съставните им части". Купих си и една книжка на Калина Гарелова (да, дъщерята на Иван Гарелов), която също се интересуваше от материята, и имаше публикации в Капитал.
Сега си мириша дивата теменужка, която намерих наблизо днес всред града, и установявам, че в аромата й има ИНДОЛ. Истината е, че тази "съставка" се свързва най-вече с жасмина. Интересното е, че тя всъщност мирише на ИЗПРАЖНЕНИЯ (аки, ако предпочитате).
Ароматът на жасмин е един от най-любимите ми, за много хора е тежък. Продава се и в саксии, има и градински видове с много китни съцветия. Най-хубавият ми спомен за жасмин е от юни 1997. Тогава завърших семестриално висшето си образование, лично за мен беше ден с много силни емоции. Същата вечер бях на гости на много близка приятелка, тя забърка някакви странни спагети с лук и моркови (винаги е била царица на готварските импровизации!), бяха много вкусни, хапвахме седнали на двора под ЖАСМИНОВИЯ храст. Ето това е най-"жасминовия" ми спомен и най-силната "жасминова" емоция.
Ако сте стигнали дотук: индолът не е най-идиотската "съставка" на парфюмите. Една от любимите ми е амбрата, която (може и да знаете), се образува в червата на кашалот, когато той я изака. Ето, пак лайна с ценен аромат. Това може би е пореден случай, който напомня как всичко е относително (здравей, Айнщайн!).
Та, парфюмеристите понякога сътворяват почти извратени аромати - преди време пробвах един, който миришеше на котешка урина, кожа и сол на плажа...

Comments

Popular Posts